Mindfulday @Work

Op maandag 12 november start voor de 5e keer de Week van de Werkstress. Dit jaar staat de week in het teken van preventie en werkplezier.

Heb jij last van stress op je werk? Maak je je zorgen, lig je ‘s nachts te piekeren over je werk, draai je in het weekend uren om alles onder controle te houden, heb je gedoe met collega’s of te dealen met grote werkdruk?

Om te voorkomen dat stress met je aan de haal gaat en om meer plezier in je werk te ervaren, kun je zelf wat doen. Deze week elke dag een tip om ook op je werk elke dag een Mindfulday te hebben.

Tip 1
Maak een lijst van alles wat je op een werkdag doet. Als je de meeste taken en activiteiten hebt opgeschreven, zet je een + achter taken die je leuk vindt, die je energie geven, en een – achter taken die energie slurpen, activiteiten waar je al moe van wordt door er aan te denken. Als je al je plussen en minnen hebt staan, bekijk je de balans: zijn de energiegevers en energiesluipers een beetje gelijk verdeeld? Of doe je vooral veel dingen die veel van je vragen? Als dat zo is, kijk dan of je de balans kunt herstellen. Valt er iets te delegeren, te ruilen met een collega? Kun je meer werkzaamheden doen die je energie geven? Kun je taken waar je weerstand bij ervaart op een andere manier bekijken of aanpakken?

Tip 2
Mensen zijn geneigd om alles dat verkeerd gaat of niet leuk is, meer aandacht te geven dan zaken die wel lekker lopen en goed gaan. Logisch, dat ons brein zo geprogrammeerd is. Want dingen die niet lopen zoals het zou moeten, kunnen gevaar opleveren. Alleen was die kans op daadwerkelijk gevaar in de oertijd groter dan dat het nu is.
Kijk eens of je de focus kunt verleggen naar dingen die je inspireerde, die je prettig vond. Zoals dat compliment van die ene collega, het sneller af kunnen maken dan verwacht van die ene taak, de glimlach van je patient, de pc op je werk die het zomaar doet … Je kunt het zelfs even bijhouden deze week, door aan het einde van elke werkdag drie dingen op te schrijven die je blij maakten. Check dan volgende week even voor jezelf hoe het voor jou is, om je focus zo te verschuiven.

Tip 3
Je aandacht bij je werk houden lukt vaak veel beter als je niet wordt afgeleid door je omgeving. Of je nu thuis of op kantoor zit: creëer een clean desk policy voor jezelf. Een digitaal opgeruimd bureaublad helpt ook, net zoals niet al te veel vensters en tabjes open hebben staan. En als laatste: iets dat je prettig vind om naar te kijken kan helpen, een mooie bos bloemen, een raam with a view, een fijn boek. Een gezellige collega mag natuurlijk ook.

Tip 4
Als ik een willekeurig persoon vraag om wat de grootste factor is die stress veroorzaakt, dan is dan praktisch altijd dat alles en iedereen 24/7 een beroep op ze doet. Collega’s die binnen lopen om wat te vragen, een telefoontje hier, een appje daar, de constante stroom aan email …
Gooi er wat timemanagement in om mindfuller met die overload aan informatie om te kunnen gaan: doe de deur van je kantoor dicht, ga desnoods ergens zitten werken waar ze je even niet kunnen vinden. Zet je telefoon op stil – dat kan best een uurtje. Zet notificaties voor email en social media uit en kies zelf het moment waarop jij informatie tot je wil nemen.

 

Meest recente berichten

Naast elkaar

Lees meer

Ik ben niet zo’n held in de auto (2)

Lees meer

Ik ben niet zo’n held in de auto (1)

Lees meer

YOLO-mode

Lees meer

Mindfulness, heb je daar wat mee?

Lees meer